zaterdag 18 februari 2017

Gelek Rinpoche

Vandaag wordt Gelek Rinpoche gecremeerd.

Alles is bewustzijn. Manifestatie is vergankelijk.
Ik was vroeg wakker en dan komen er allerlei overdenkingen aan de hand van de dingen waar ik mee bezig ben naar boven. De enige reden om bezig te zijn met dat wat ik plezierig vind is de reden dat ik het  plezierig vind.

Dat is  nou niet bepaald een Mahayana gedachte. Dan doe ik het om er voor anderen te zijn. Dan stel ik niet mezelf in het middelpunt maar de ander. Die gedachte ligt eigenlijk als vanzelfsprekend  in het leven zelf besloten. Er is immers niets dat zonder het ander kan bestaan al denken we dat vaak, het is niet zo. Alles bestaat uit onderlinge afhankelijkheid. Dus is het eigenlijk heel vanzelfsprekend dat ik blij en dankbaar  ben  omdat ik dankzij de ander, dat kan doen waar ik plezier in hebt of gewoon dat doe wat ik doet. En dat kan niet anders dan op basis van  wederkerigheid bestaan.

Die overdenkingen hebben zoveel diepgaande consequenties. Je kunt je vasthouden aan het idee dat je iets waardevols neerzet maar dat is helemaal niet zo belangrijk. Voor jezelf kan het waardevol zijn  in het moment en dat kan als motivatie dienen om ermee door te gaan, maar je hebt niet meer dan dit moment. Het volgende moment kan  het verdwenen zijn.  Daarmee te kunnen  leven en blij te zijn en te doen wat je wilt doen, houd in dat je niets vast hoeft te houden, want dan blijft er met het verdwijnen van het idee waardevol en al die andere overwegingen, niets meer over.  Voor wie, voor wat zou je het vast moeten houden? De ander heeft zowiezo heel andere ideeën over dat wat waardevol.is. Gewoon doen wat je wilt doen en daar genoegen in scheppen. Blij zijn met wat is en wat zich voor doet. Happyness is the way.

En dat alles bedacht ik omdat, wanneer dit tablet niet meer functioneert, kapot gaat of wat dan ook, ik ook dit dagboekje kwijt zou zijn. Dat gebeurde al eerder met een weblog die ik onderhield en verdween.  Gelukkig was ik me toen ook al min of meer bewust van de vergankelijkheid en vind steeds meer plezier in het doen wat ik doe niet meer en niet minder.

Dank je wel Rinpoche

4 opmerkingen:

  1. Alles is bewustzijn manifestatie is vergankelijk.
    Hoe nu de demente mens, de onbewuste, de onwetende?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede vraag Nan.
      Ik zal niet zeggen dat ik daar het antwoord op weet. Ik kan je niet meer vertellen dan mijn eigen uitgangspunt zoals ik het op een boeddh,manier ervaar.
      Vanuit bewustzijn komt alles ahw tevoorschijn. Op het moment dat wij ons ergens bewust van worden kan het er ook zijn voor ons.zolang je je niet van iets bewust bent. Is het er ook niet voor jou. Maar ook de steen heeft bewustzijn op een heel ander gebied, niet te vergelijken met ons bewustzijn waarvan we ons bewust kunnen worden. Eigenlijk zijn wij ons van lang niet alles bewust en in die zin allemaal onwetend. Waar het voor mij om draait in dit leven is: me bewust te worden. Die mogelijkheid is ons mensen gegeven. En daar kunnen we een heel leven aan werken.
      Dementie betekent niet onbewust zijn. De dragers van het bewustzijn, de hersenen zijn dan beschadigd waardoor er veranderingen ontstaan in gewoonte patronen gedragingen en uitingen. Bewustzijn werkt daar mee samen maar het bewustzijn zetelt niet in de hersenen. Kijk naar bde ervaringen bewusteloosheid, slaap, dromen etc. Maardat zijn dingen waar wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan en daar weten we lang nog niet alles van. De Dalai Lama heeft daar hele gesprekken over met wetenschappers. En er zijn boeken over geschreven.
      Dank voor je vraag Nan.

      Verwijderen
    2. dank je voor je uitvoerig antwoord ik zal het even laten bezinken(glimlach) tot later maar weer

      Novelle

      Verwijderen
  2. Een verlies voor jou, Elly. Maar gelukkig heeft hij heel wat achtergelaten. Dingen die je hebben verrijkt en waar je nog lang over kunt nadenken. In die zin is hij eigenlijk niet dood. Ik hoop dat hij, nu hij het elders zijn zelf ervaart, vrede heeft gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...